fredag 14. mai 2010

Dagens låt: Jethro Tull "Bouree" (1969)

Hør låten på Spotify her.

Har du sett noen episoder av den britiske krimmen Midsomer Murders med Barnaby? Da vet du noenlunde hvor jeg er. I den lille landsbyen Wallingford, ca en times tid vest for London.

Nabogata heter Jethru Tull Gardens. Oppkalt etter han som oppfant såmaskinen og ikke bandet.

Dagens låt må soleklart være "Bouree" fra Jethro Tulls album "Stand Up". Den er det perfekte soundtracket for en rusletur i landsbyen, langs Themsen, innom ruiner av ordentlig gamle slott og hyggelige pub'er.

Er du blant de heldige som har vinylutgaven av albumet? Kremt kremt. Det har en lekker pop-up av bandet når du folder det ut. "Stand Up" ble da også kåret av NME til årets albumcover i 1969.

"Bouree" er influert av "Bourrée in E Minor" av J.H. Bach. Tenacious D (i "Rock Your Socks") og Led Zeppelin (i liveversjoner av "Heartbreaker") har også riffa den fra Bach.

En bourrée er forøvrig en dans, ganske lik gavotten. Den viktigste forskjellen mellom de to er anacrusisen. What? Jeg tipper det er akkurat det Ian Anderson funderer litt nærmere over på bildet her, med rullingsen godt innen for rekkevidde?

4 kommentarer:

  1. Kanskje du liker noe av musikken jeg legger ut? :) http://fjmusikk.blogspot.com/

    SvarSlett
  2. Takk for tips - den skal jeg følge med på :-)
    Ha en god 17. mai helg!

    SvarSlett
  3. Jethro Tull Gardens! That's where I wanna be. God helg!

    SvarSlett
  4. Takk i like måte! Nå kjører vi til Stonehenge - kom gjerne med tips til musikk jeg kan blogge om i den forbindelse?

    SvarSlett