søndag 25. april 2010

20 års reunion med platesamlingen


Hør spillelisten "20 års reunion med platesamlingen" på Spotify her.

Denne helgen har jeg tilbragt på 20 års reunion med platesamlingen. Akkurat som på vanlige skolereunions ble det en samling med mange motstridende følelser. Og hvor kom de ubudne gjestene fra?

Oppsummering:

Tanita Tikaram ankommer først. Hun har så mye luft i stemmen at det går opp for meg at hun er Alejandro Fuentes ukjente mor.

Manchestergutta i Stone Roses og Inspiral Carpets står og skuler på Hothouse Flowers. Iggy Pop gir Terence Trent Darby buksevann.

Plutselig dukker Dalbello opp ved inngangen. Hun er ikke invitert og slipper ikke inn.

Tema for kvelden er "angelsaksiske eposer". Run Rig, Simple Minds, Waterboys, The Hooters og Midnight Oil utveksler tips om feler, banjoer, stadionkonserter, og klein synthlyd. Run Rig insisterer irriterende på å snakke keltisk.

Homecoming queen Edie Brickell ankommer kledelig sent. Det kretser sommerfugler over henne, og hundevalper leker rundt føttene. Jeg misliker henne intenst og har ikke lyst å bli med i hennes sirkel av venner. Hadde hun i det minste hatt med seg ektemannen Paul Simon.

Noen av gjestene er egentlig for gamle til å være med på festen - men på den tiden reiste musikken med askefasthastighet. Det kunne ta år å komme seg fra London til Farsund. Gamlingene i Marillion for eksempel, eldes forferdelig dårlig. Misplaced recordings bør det stå på gravstøtten deres. Men Kayleigh er fortsatt episk.

The Proclaimers og Chris Isaak utveksler reisetips for begge spiller i Oslo i vår. Jeg forteller med oppriktig entusiasme at jeg gleder meg til konsertene deres.

Sinead O'Connor holder seg forbløffende bra! Både Lion And The Cobra og I Do Not Want What I Haven't Got er i storslaget, og jeg vurderer å gjenoppta kontakten. Selv om hun surmuler i en krok med Lloyd Cole.

Hjelp, hva gjør Chris De Burg her? Sleipingen har sneket seg med på festen. Jeg introduserer han for Edie Brickell og håper folk tror det er Paul Simon.

Kveldens mest utilpasse gjester er Tone Loc, Eric B. & Rakim og LL Cool J. De føler seg ikke hjemme men løsner når Black Crowes sender rundt bongen.

20 års reunionen avslutter med Run Rig som spiller "Chi Mi'n Geamhradh". Keltisk synthrock FTW.

The The var invitert men Matt Johnson var sur og gadd ikke møte opp.

Hva hørte du på i 1990?

2 kommentarer:

  1. Hadde netopp et uventet gladmøte med Dalbello. til min forbløffelse. På 90 tallet solgte jeg mye, men har angret litt. har til og med forsøkt marillion, men det holder med de to første. Kayleigh var spikeren for min del.

    Når man møter seg selv i døren, står man i fare for å bli strøket av son egen gjesteliste... :-)

    SvarSlett
  2. Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet overfor Dalbello. Lover å invitere henne på 25 års reunionen!

    :-)

    SvarSlett