søndag 3. juli 2011

25 år og 25 konserter på Rockefeller

Rockefeller Music Hall feirer 25 år i år og her er 25 konserter jeg husker (mer eller mindre av) med glede. Jeg flyttet til Oslo for å jobbe på Rockefeller og startet etter hvert John Dee. Det var elendig betalt men en jovial og alkoholfylt opplæring i musikk og bransje. Og alle de fine vennene man fikk.

25 Rockefeller-konserter i vilkårlig men alfabetisk rekkefølge: 


(Her er Spotifyliste med alle banda)


1. Amulet og Cato Salsa Experience 19. september 2003 (bildet)
Et av de mer tullete oppleggene jeg har jobbet med. Bandene dro på turné sammen under sloganet "Rock'n'Roll Intercourse". Etter å ha spilt hvert sitt sett og blant annet covret hverandres låter ble konsertene avsluttet med to band på scenen og låter som "Kick Out The Jams". Panoramas anmelder mente at Amulet trakk det lengste strået på Rockefeller: Stor aften for Oslorocken.  I forkant av konserten var gitaristene Cato og Lars blide og forventningsfulle i Dagbladet.

2. Basement Jaxx 24. november 2001
En fellesnevner for mange av konsertene på listen er at de skjedde før bandene rakk å gi ut kjedelige skiver. Denne kvelden for eksempel, spilte Basement Jaxx kun låter fra sine to første album "Remedy" og "Roots". Party! BJ avsluttet med "Samba Magic" og "Bingo Bango". Nuff said. NRK's Leif Gjerstad var rimelig fornøyd. Mens jeg mimrer tilbake til BJ på Quarten i 1999 som var nesten like opphypet som Phoenix der et par år senere. Min gamle våpendrager Kathrine Synnes om kaoset i forkant av BJ på Quart.

3. Ben Harper 11. mars 1997
Ex'en til Laura Dern kom til Rockefeller med "Welcome To The Cruel World" og ""Fight For Your Mind" i bagasjen, kun noen uker før han slapp "The Will To Live". For å få en følelse av hvor bra den konserten var kan du sjekke ut et live-opptak av "I'll Rise" fra Montreal året før. Harper kjørte samme greia denne kvelden så Rockefellers illeluktende tepper ble våte av både øl og tårer. Og jada, det var corny med et rom med hvite mennesker som rakte en knyttneve i været og sang "I'll Rise".
Bonus: Fra et fruktfat til et annet - Ben Harper og Jack Johnson sammen.

4. Black Crowes 26. januar 1997
Hadde nesten glemt denne. Litt rart, for det er den eneste gangen jeg har sett Black Crowes med en i rullestol på slep. Vic Chestnut spilte på Betong senere den kvelden, og ville se BC først. Vi kjørte ned til Rockefeller, fikk trillet han opp inngangsrampen og plassert fremst på b-scenen - den avsatsen til venstre foran scenen. De tre første låtene varte i 45 minutter tror jeg. Setlisten.

5. Bob Hund 1. mai 1998
Lurer på om det var denne dagen hvor en skrekkopplevelse med levende griser på norsk barne-tv gjorde at vokalist Thomas Öberg svor at han aldri mer skulle gjøre live tv-intervjuer? Kanskje den eneste konserten på Rockefeller hvor jeg har sittet på skuldrene til noen. Mens plateselskapets promoansvarlig satte seg i trengselen på gulvet og slo bena rundt Öberg med en slik iver at han måtte kjempe iherdig  for å komme seg  opp på scenen igjen. Bob Hund må ha solgt merch for en seks-sifret sum den kvelden.

6. Burning Heart Records kveld, 5. september 1996
Noen som var der og husker akkurat hvilke band som spilte? Jeg tror det var Millencolin, Liberator, 59 Times The Pain og No Fun At All. Kanskje flere. Det var da plateselskaper fortsatt betydde noe og Burning Heart var so damn hot.  Surrealistisk øyeblikk: Under soundchecken kommer det inn to kids med skateboard og setter seg i trappa. Turnèlederen klikker og gir meg en overhaling for å ha sluppet fans inn i lokalet. Som om jeg skulle klare å se forskjell på de 35 skatekidsa i band og crew og de to i trappa.

7. Eminem 25. oktober 1999
Anmelder Thomas Scht Stresele Strzelecki var i et enda dårligere humør enn vanlig da Eminem tok turen til badet. Han kastet terningkast 3 og lurte å "hvorfor det koster 200 kroner for bivåne en konsert som har null produksjonskostnader." Jeg sier bare "hallo!" det var jo både en mumie, en rød telefon OG en levende sopp på scenen.  

8. Fairport Convention 30. september 2009
Folkrock er en jovial sjanger og Fairport Convention er verdens mest joviale band. Og fortsatt verdt å se live - også uten Sandy Denny og Richard Thompson. Med joviale Simon Nicol og Dave Pegg i front. Liege & Lief er mest kjent men Rising For The Moon er nok min favoritt. De spilte selvfølgelig "Meet On The Ledge" , Fairports anthem som Richard Thompson skrev for over 40 år siden. Jeg ble emo og trillet tårer under vakre Who Knows Where The Time Goes?    

9. Flaming Lips 6. mars 2003
Psykedelia baby! En kveld for smokerne og alle andre som bare elsker Wayne Coyne og co. Do You Realize var magisk. Og What Is The Light selvfølgelig. Ønsket intenst å være inni et av dyrekostumene på scenen.

10. The Hellacopters 3. mai 2003
Jeg elsker Hellacopters. I 2003 spilte de 66 konserter og jeg så en håndfull av dem. Et hyggelig gjensyn med et av Skandinavias beste liveband i "Carry Me Home". Funfact: Hellacopters spilte på John Dee 11. desember 2000. Up-and-coming The Hives var support. Daværende Dagbladet-journalist Håkon Moslet sto ved siden av under konserten og mente at "Hives er bare en hype og kommer aldri til å ta av". Kort tid etter signet Universal USA bandet for 12 millioner USD. Hate to say I told you so...

11. INXS 3. juli 1997
INXS var et fattigmanns U2 ja visst. Og Michael Hutchence en slutty kopi av Bono. Men heller det enn the real thing. Dette var bare 5 måneder før Hutchence ble funnet død under skandaløse omstendigheter (selvmord? sexlek?) i Sydney. Og når jeg ser gjennom et liveopptak fra Aspen samme år husker jeg hvor fet konserten på Rockefeller var. Feks Need You TonightNever Tear Us Apart og Suicide Blonde. Pop pop pop. Jeg har aldri skjønt poenget med begrepet guilty pleasure, det virker mest som jåleri, men INXS er helt klart det nærmeste jeg kommer.  

12. The Jon Spencer Blues Explosion  27. mai 1999
Garagerockens svar på Beastie Boys - Jon Spencer, Russell Simins og Judah Bauer rocket nitti-tallet. Slik de gjorde både på Rockefeller denne kvelden og på dette tv-opptaket av 2 Kindsa Love.
Samme kveld spilte forøvrig Whopper på So What.

13. Kent 20. mars 1999
Stakkars Cardigans, hva tenkte de egentlig på? Kent spilte support for lille søte Nina & co denne kvelden. Det her var noen år før Cardigans endelig, med Long Gone Before Daylight-albumet, begynte å finne seg tilrette i liveformatet. På Rockefeller var derimot Kent et godstog og hovedattraksjonen en liten elbil. Eller "Knust av supportbandet" som Håkon Moslet skrev i Dagbladet.

14. Kyuss Lives! 12. mars 2011
En perfekt konsertkveld. Pizza, øl og tequila på Hell's Kitchen først med gode venner. Deretter slentre rundt hjørnet ned til Rockefeller hvor John Garcia entret scenen med solbriller og sigg. De åpnet med Gardenia, Hurricane og One Inch Man. Herregud. Til og med backlinen var perfekt (75 % orange og 25% marshall). Brant Bjork hadde bandana og Nick Oliveri var, Nick Oliveri. "Publikum sto halvdrita og smilende igjen" skrev Musikknyheter som sant var. Funfact: Den belgiske gitaristen Bruno Fevery spilte i et Kuyss tributeband da han var tenåring.  

15. Kvelertak 9. oktober 2010
Det er et karrieredefinerende øyeblikk for norske rockeband første gang de fyller Rockefeller. Jeg har sett en haug med band bli så overtente at kvelden som skulle bli en milepæl for dem, bare blir en halvgrei affære. Kvelertak som på alle måter er det mest uredde bandet jeg vet om, klarte det selvfølgelig fint. Se bilder fra Rockefeller her og her. Tre dager senere går jeg forbi og ser en rød sykkel som sto parkert utenfor. "Den likner litt på min" tenker jeg og tusler videre. Etter et par kvartaler snur jeg, går tilbake og låser opp sykkelen og triller videre. Et sikkert tegn på mengdene av tequila vi konsumerte før, under og etter konserten.

16. Lynyrd Skynyrd 1997
En av de feteste kveldene på Rockefeller. I bokstavelig forstand. Sjelden har publikumet vært tykkere enn denne forsamlingen av lærkledde MC-entusiaster og deres langhårede damer.


17. Matthew Sweet 18. august 1997
Sweeeeeet kveld. En av de magiske konsertene hvor det kommer langt flere folk enn både arrangør og artist forventer, jubelen vil ingen ende ta og Matthew Sweet løper og opp ned fra scenen og spiller et utall ekstranumre. Jeg jobbet som ansvarlig da, og hver gang Sweet gikk av scenen spurte han høflig om det var ok at han tok en låt til. Selvfølgelig var det det. Til aller sist kommer han svett ned fra scenen og spør: Any song you wanna hear? Jeg tenker at han ikke har spilt min favorittlåt, men får fullstendig jernteppe og klarer ikke å huske hva låten heter. Hvilken låt det var? Denne: Pisket meg selv med magliten etterpå i ukevis for den glippen.

18. Mr. Bungle 23. februar 1996
"Hei, det er fra bookinga på Rockefeller, vi lurer på å ta inn Mr. Bungle, hva tror dere om det?" Labelmanager på Polygram/Universal Music: "Idiotisk idé, det kommer ikke til å komme noen, de er jo helt ukjente".Samme labelmanager på konsertkvelden: "Det er det vi har sagt hele tiden, selvfølgelig ville dette bli en suksess". Konserten ble utsolgt.

19. Pavement 8. april 1998 (med High Llamas)
Et av mitt livs mest uforglemmelige øyeblikk: Da Stephen Malkmus kom inn på mitt kontor og spurte: "May I borrow your fax?" Starstruck.

20. PJ Harvey 5. mai 1995
Min aller første konsert på Rockefeller. Kom inn i lokalet og ble så overveldet av størrelsen av jeg var redd for å gå meg vill. Tricky var support. Funfact: Daværende promobabe i Universal Jan Fredrik Karlsen hadde skaffet gjesteliste til meg og K.O. Knausgårds exkone.

Setlista sier mer enn 1000 ord: 1. Send His Love To Me 2. Meet Ze Monsta 3. Working For The Man 4. Harder 5. Teclo 6. Long Time Coming 7. Down By The Water 8. C'mon Billy 9. Hook 10. Me-Jane 11. Naked Cousin 12. Driving 13. 50Ft Queenie 14. Legs Ekstranummer: 1. Oh My Lover 2. Long Snake Moan 3. Goodnight 


21. Primal Scream 25. mars 2000
Min største konsertopplevelse på Rockefeller. Andre vennegjenger snakker om russetiden sin, min diskuterer i detalj denne kvelden. Høydepunkt 1: Da turnelederen, en svirebror fra V2 Records, ringte og lurte på hvor mange gjestelisteplasser jeg ville ha og foreslå 10 stk. Høydepunkt 2: Vorspiel hos indieplateselskapet MNW (eller var det Playground da?) med gode venner.

Høydepunkt 3. Konserten. Høy god lyd og tidenes setliste: 1. Swastika Eyes 2.Shoot Speed/Kill Light 3. Pills 4.Burning Wheel 5.If They Move, Kill 'em 6. Insect Royalty 7.Keep Your Dreams 8. Kill All Hippies 9. Exterminator 10. Blood Money 11. Rocks 12.Kowalski 13. Accelerator 14.Higher Than The Sun 15.Sick city Ekstranummer 1: Medication, Movin' On Up Ekstranummer 2: Kick Out the Jams

Høydepunkt 4: Beat Basement i kjelleren under John Dee (nå Bushwick Bar). Det var magisk å avslutte en slik konert med å danse til den feteste northern soul sammen med Mani og de andre røverne. En på alle måter loaded kveld.

22. Prodigy 13. desemer 1996
Hele publikum hoppet opp og ned under hele konserten. Fra fremme ved scenen til bakerst ved toalettene. Trodde gulvet skulle briste. Fucking crazy party awesomeness.

23. Richard Thompson 14. august 1996
Folkrockgitarhelten hadde med seg folkrockroyalty  Danny Thompson, Pete Zorn og Dave Mattacks. Verdens hyggeligste gjeng selvfølgelig, verdens hyggeliste kveld, og som alltid på slike konserter: verdens hyggeligste publikum.

Setliste: Baby Don't Know What To Do With Herself, Hide It Away, Razor Dance, Bank Vault In Heaven, I Want To See The Bright Lights Tonight, Devonside, Put It There Pal, Don't Sit On My Jimmy Shands, Al Bowlly's In Heaven, Vincent Black Lightning, Hamlet, The Ghost of You Walks, Valerie, Business On You, Shoot Out the Lights, Wall of Death, I Feel So Good, Tear Stained Letter E: Dark Hand Over My Heart, Hokey Pokey.


24. Rocket From The Crypt 21. august 1996
Dengang var det noe som het Oslo Rock Festival. På en av kvelden spilte Kåre & The Cavemen support for Rocket From The Crypt. En deilig konsertpakke selvfølgelig og ekstra gøy at RFTC ble så imponert av K&TC at de ble invitert til å være supportband.

25. Ween 1997
Noen som husker eksakt dato? En typisk Last Train-kveld. Det vil si en sånn kveld hvor alle som jobber på Last Train og hele miljøet rundt er tilstede. Det blir mange hundre tilsammen. Ween er det eneste humorbandet jeg vet om som både har bra humor og er et bra band. Deres første video "Push Th' Little Daisies". Klassisk TV-opptreden fra Dean & Gene Ween  som har røyka mornings "This was filmed early in the morning and we were very stoned." Og konserten var selvfølgelig både morsom og fet.


Enig, uenig? Feil facts? Hvilke konserter husker du best fra Rockefeller? Kommentér gjerne!


(Listen er også på trykk i Fan Fanzine nr 23 2011)

11 kommentarer:

  1. Matthew Sweet konserten var legendarisk. Etter et passe langt sett kom han tilbake fire ganger og spilte 14 ekstranummer (sånn husker jeg det i alle fall). En fantastisk flott dose power-pop. Måtte han komme tilbake solo snart!

    Kjetil (@kjetilroe)

    SvarSlett
  2. Flott, da husker jeg korrekt ifht til at han aldri gikk av scenen. Bra kveld!

    SvarSlett
  3. Mobb Deep en gang rundt midten av 2000-tallet går ned i historiebøkene mine som en av de aller, aller feteste hiphopkonsertene jeg har vært på.

    SvarSlett
  4. Mitt Rockefeller-høydepunkt er Faith No More 24 juli 1997.

    100% fett hele veien! :-)

    SvarSlett
  5. Jeg skulle veldig gjerne ha sett både Mobb Deep og FNM!

    SvarSlett
  6. Ganske sikker på at bob hund-konserten var 1. mai 99, ikke 98... så dem på SoWhat i desember '98, og ganske sikker på at de ikke hadde kommet opp på RF-nivå enda da? Eller tar jeg feil? Dagen etter konserten dro vi videre til Bergen for Nick Cave i Grieghallen, those were the god damn days :)

    SvarSlett
  7. Kommer aldri til å glemme Machine Head 1. mai 1997 med Napalm Death som special guests, Coal Chamber og Skinlab som support. 150 kr for billetten og 4 timer med galskap. Stod 2,5 time i kø for å få stå helt fremst! Endte med brista ribbein og en hettegenser søkkvåt av andre sin svette...

    SvarSlett
  8. Takk for innspill Stig, er fortsatt usikker på den Bob Hund-konserten. Trodde det var 1999, men kanskje det var 98?
    Jeg var på den Machine Head-konserten. Heftig kveld!

    SvarSlett
  9. Bob Hund var på Rockefeller 1. mai 1999.

    SvarSlett
  10. Hei Anonym - takk for oppklaring!

    SvarSlett
  11. rage against the machine rundt februar 1993. IKKE konserten de hadde på sentrum senere det året, som alle var på. den på rockefeller som nesten ingen var på. zack dytta en kar ned fra scenen.

    co sign på mobb deep også.

    SvarSlett