tirsdag 19. april 2011

Disse vil jeg se på Bergenfest 2011

Hør alle artistene på Bergenfest 2011 på Spotify her.

Neste uke begynner Bergenfest 2011. Programmet er overveldende med masse god hardrock og økorock. Fett! Fredagen spiller jeg skiver med Asbjørn Slettemark på Garage - kom og si hei og spander en tequila.
Her er artistene jeg skal prøve å få med meg:

Torsdag
Jim Stärk / Ole Bull Scene: Det har sjelden vært morsommere å jobbe med norske band enn da Jim Stärk slo gjennom med “Morning Song” i 2004. Bandet er snart ferdig med nytt album som Jaga Jazzists Martin Horntvedt har produsert. Jeg har ikke sett Jim Stärk live på lenge og gleder meg til å høre de beste låtene fra bandets sterke katalog og det nye materialet. Jeg spurte vokalist Einar Stokke Fadnes hva vi kan forvente oss denne kvelden:  - Det blir endel  fra kommende plate, ja, det blir vel til og med urfremføring av noen låter. I tillegg blir det versjoner av godt og gammelt, opplyser Fadnes og legger til at publikum i Bergen er utrolig bra - helt i toppsjiktet ved siden av Tromsø!                 

McClain og Reiersrud / Ricks Teater: Her er det mye fine folk involvert. Reiersrud har huket tak i Nikolai Hængsle Eilertsen fra Bigbang, David Wallumrød og Bjørn Holm. Jeg så gjengen på Rammerokk i fjor og det var dødsbra. Siden da har de vært i studio med Mighty Sam McClain og med Christian Engfelt, bassist og danseløven fra Cato Salsa Experience bak spakene.  

Fredag

My First Tooth / Sky:skraperen-Ulriken: Sjarmerende britiske nykommere som spiller folkindierock. Med fele og sånn. Deres låt “Silent Spring” har gått på repeat i månedsvis. Er utrolig spent på å se om de leverer live også.

The Mighty Stef / / Sky:skraperen-Ulriken: Irsk singer-songwriter med whiskeystemme.

Levellers / Logen Teater: Det passer perfekt å dra one way til Bergen for å se disse. Levellers var “store på Studentradioen i Bergen” på midten av nitti-tallet og vi spilte albumet “Levelling The Land” halv i hjel.

Wolves Like Us / Hulen: Fortsatt et nytt band men jeg har allerede sett dem live i Oslo noen ganger og det har alltid vært fett. Hvis trommeslager Jonas Thire spiller i baris  kan dere se hans tøffe nye ulvetatovering. Jeg spurte Jonas om Wolves Like Us gleder seg til Bergenfest og ja, det gjør det: - Vi er stoka på å spille en festival med så mye bra band. Vi kommer til å spille låter fra vårt debutalbum som kommer 6. juni. Vi gleder oss til å dele scene igjen med kompisene våre i Blood Command som vi turnerte med i Europa i høst. Ikke minst gleder vi oss til å se Pulled Apart By Horses, et band vi har hørt mye på i det siste, forteller Thire og siden det spiller så mange bra band lørdagen også blir Wolves Like Us i Bergen til søndag for å få sjekket dem ut.    

Alela Diane & Wild Divine / Verftet: Amerikansk nyfolkdame med nydelig stemme. Litt Beth Orton, og hurra for det.

Sierra Maestra / Det Akademiske Kvarter: Salsa! Fra Cuba! Dette blir nok fett live. Tipper mine kolleger i Regnskogfondet hadde elsket dette.

Pulled Apart By Horses / Hulen: Back To The Fuck Yeah! http://youtu.be/SzDz5wVs8uw

Dry The River / USF Verftet: Ny snakkis som albumdebuterer til høsten. Americana/indie/gospel og etter sigende magisk live. Spiller også på Miniøya i Oslo i mai.

The Jim Jones Revue / Garage: Garagerock på Garage må jo bli bra. På dette tidspunktet står jeg egentlig oppe i baren og spiller skiver med programleder Slettemark, men stikker en tur i kjelleren for å få med meg noe av dette.

Lørdag
Loudon Wainwright III / Hotel Norge: Loudon er så utrolig morsom live! Glem at han er far til de to der Rufus og Martha nyt han for seg selv. Loudon har gitt ut gode plater i 40 år, ofte morsomme og alltid med et snev av tristesse. Og så er han utrolig morsom live! Ja, jeg har skrevet den setningen to ganger.

Raphael Saadiq / Peer Gynt: Soulhipsteren som Jarle Bernhoft prøver å se ut som og mange andre prøver å høres ut som. Så Saadiq live i Oslo i 2009 og det var en av årets aller beste konserter.

The Sword / Grieghallen: Det finnes ingenting jeg elsker mer enn tung stonerrock.

Lloyd Cole / Hotel Norge: En gammel traver fra de årene vi hørte på Tracy Chapman og Stone Roses. Cole er en notorisk grinebiter – men så lenge han spiller “My Bag” er det greit for meg.

Real Ones / Ole Bull Scene: Folkrock. Bergen. Tequila. Krøller. Sees der.

Cancer Bats / Grieghallen: Fett bandnavn. Heldigvis også et fett band.

Ska Cubano / Logen Teater: Kjøper noe rom og stikker og hører på blåsere, ska og mambo.  

TRC / Garage: Det passer helt perfekt å avslutte festivalræset med TRC og deres “Go Hard Or Og Home”. Rock. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar